torsdag 28. mai 2009

"Det norske"

Nå som jeg har lest en del tekster fra 1800 - tallet ser jeg at det stemmer med det jeg mente. Det som kommer frem i de tekstene er hvor stolte vi skal være av å være nordmenn, det kommer frem hvor hardt de har kjempet for at vi skal få en egen nasjon. Altså, løsrive oss fra svenskene og danskene. Naturen vår kommer også frem, som noe helt spesielt. Og Norge har en spesiell natur. Vi har kyst,skog,jorder,hav,innsjøer osv. Vi har det meste, og landskapet vårt er veldig variert. " Og nok en skål for Norges fjell, og klipper, sne og bakker. Hør Dovres ekko roper "hell!" for skålen tre gang takker" - fra diktet "NORGES SKÅL"
På starten av skoleåret hadde vi en oppgave i trykk og foto om å lage en plakat. På den plakaten skulle det være bilder fra de vi forbindte med Norge. Da tok vi ut bilder av Jan Teigen, Kurt Nilsen, ostehøvelen, lusekofte og brunosten. Og det sier litt. For da tenkte ikke jeg engang på hvor stolte vi burde være over det forfedrene våre har oppnådd! Har vi glemt det helt? Iallefall har jeg blitt minnet på det nå, og takk for det!

Ingen kommentarer: